Best Practice, geen webrichtlijnenrichtlijn

Voldoen aan een set (verplichte) richtlijnen maakt nog niet altijd een goede website, Hier tref je een aantal tips aan die je website mogelijk nog beter maken. Maak gebruik van deze tips!

Downloads

Geef bij het downloadbare bestand het bestandstype en de bestandsgrootte mee. Bijvoorbeeld: Rapport XYZ (PDF, 128 kB)

Voordeel

  • De bezoeker wordt niet verrast door een onverwachte download-actie.

Afkortingen

Markeer afkortingen en voorzie ze van betekenis als deze voor je doelgroep onbegrijpelijk kunnen zijn. Dit is Succescriterium 3.1.4 Afkortingen niveau AAA, dus niet verplicht. Overigens, volledig uitschrijven van alle afkortingen kan teksten ook onleesbaar maken.

Voordeel

  • De bezoeker kan de tekst beter begrijpen.
  • Een screenreader leest de gemarkeerde afkorting beter voor.

Koppenstructuur

Nog doen: tekst hier. Een uitzondering

Leesniveau

Het blijft belangrijk om je taalgebruik goed af te stemmen op je gehele doelgroep. Zie succescriterium 3.1.5 (niveau AAA).

Voordeel

  • De bezoeker kan de tekst beter begrijpen.

Tekst

Schrijf een korte bondige tekst waarin de boodschap bovenaan staat. Begin elke alinea met een kopje.

Voordeel

  • De bezoeker kan de tekst beter begrijpen.
  • De bezoeker kan de structuur van de tekst sneller doorgronden.

Nieuw venster

Openen in een nieuw venster is niet verboden maar wel vervelend. De bezoeker moet zelf zijn manier van surfen kunnen beheren. Bezoekers kunnen geïrriteerd raken van (teveel) geopende nieuwe vensters. Vaak zijn bezoekers gewend om met de terug-knop naar de vorige pagina te gaan. In een nieuw venster of tabblad kan dat niet.

Alleen bij uitzondering

. Biedt de bezoeker een keuze als openen in een nieuw venster niet vereist is om bijvoorbeeld de werking van een proces te onderbreken. Plaats een melding bij de link, bijvoorbeeld: (open in nieuw venster) Zie succescriterium 3.2.2.

Voordeel

  • De bezoeker die in dezelfde browser wil blijven kan dat.
  • De bezoeker die in een nieuw venster of tabblad verder wilt gaan heeft die functie standaard in de browser beschikbaar.

Duurzame URL's

Zorg er zoveel mogelijk voor dat bij livegang de links van de oude pagina netjes doorverwijzen naar de gelijkwaardige content in de nieuwe website. Gaat bepaalde content niet mee, zorg dan dat in ieder geval naar content in de buurt van het onderwerp wordt gesprongen.

Voordeel

  • De bezoeker wordt niet opgezadeld met (soms zeer vage) foutmeldingen.
  • Andere website-eigenaren hoeven hun links niet (direct) aan te passen.
  • De bezoeker komt daar waar hij wezen wil.

Geen dubbele links

Voorkom dat een link naar hetzelfde doel meerdere keren direct na elkaar aanwezig is. Dit komt vaak voor op homepages waar een onderwerp, de erbij geplaatste afbeelding en een leesmeer-knop klikbaar zijn gemaakt.

Voordeel

  • De toetsenbordgebruiker hoeft slechts 1x de tabtoets te gebruiken om langs een hyperlink te navigeren.
  • Bij de blinde kan het idee ontstaan dat er een herhaling of.hapering is.

JavaScript

Laat je website ook werken zonder JavaScript. Alternatief zonder JavaScript is geen verplichting... echter, houd rekening met slechte internetverbindingen. Lees de succescriteria 1.1.1 en 4.1.2.
Ook met toetsenbord moet de website werken, zie succescriterium 2.1.1.

Voordeel

Formulieren (1)

Vraag niet meer informatie dan noodzakelijk.
Als om persoonlijke gegevens gevraagd wordt laat dan weten waar deze voor gebruik worden. (is nu een privacyvraagstuk!) Gebruik geen CAPTCHA.

Voordeel

  • De bezoeker is snller klaar met invullen.
  • je ontvangt meer reacties van bezoekers.

Formulieren (2)

Plaats geen voorbeeld in het invulveld. De bezoeker kan denken dat er al wat is ingevuld. Een ander nadeel is dat de tekst vaak in lichtgrijs in het invulveld staat; het contrast is dan te laag en mensen kunnen vervolgens de tekst niet lezen.

Voordeel

  • De bezoeker .

Zoeken

Wellicht niet belangrijk bij elke site, maar voor grote websites met veel informatie een handige tip uit versie 1 van de Webrichtlijnen. Gebruik slimme zoektechnologie die gebruiker suggesties geeft en geen lange lastige lijsten voorschoteld.

Voordeel

  • De bezoeker zal de informatie sneller kunnen vinden.