"De training is gericht op hoe je onderzoek moet doen. Jules Ernst voert al ruim 10 jaar onderzoek uit, onder andere 3 jaar bij Stichting Accessibility."
Training Digitale toegankelijkheid voor onderzoekers
De opleiding tot onderzoeker is dé opleiding als je zelf websites op toegankelijkheid wilt controleren en vastleggen. Ook voor testers is deze opleiding nuttig. Dit is een intensieve opleiding waar veel tijdsinvestering van jou wordt verwacht.
Resultaat
Na deze opleiding bezit je de volgende vaardigheden:
- Je bent junior onderzoeker digitale toegankelijkheid. Dat wil zeggen dat je zelfstandig onderzoek kan doen. Je rapportage moet nog wel door een senior onderzoeker worden gecontroleerd.
- Je kunt zelfstandig quickscans uitvoeren.
- Je hebt een idee hoe sommige mensen computers bedienen.
- Je weet hoe je de richtlijnen van WCAG niveau AA moet interpreteren.
- Je bent bekend met een onderzoeksmethodiek.
- Je hebt kennisgemaakt met tools die je kunt gebruiken tijdens een onderzoek. Bijvoorbeeld een contrastchecker, een toegankelijkheidschecker en een screenreader.
- Je weet hoe je de scope en de sample van een onderzoek bepaalt.
- Je bent in staat om een onderzoeksrapport op te stellen en weet hoe je de bevindingen moet vastleggen.
Inhoud opleiding
Deze opleiding heeft een doorlooptijd van 6 tot 9 maanden en bestaat uit klassikaal les, veel huiswerk en oefeningen in groepjes. De studiebelasting is 1 tot 3 dagen per week.
De kosten zijn op aanvraag en hangt mede af van het aantal deelnemers.
Periode 1
De eerste periode bestaat uit 8 tot 10 dagdelen training te beginnen met wekelijkse les en langzaam uitbouwend naar 2-wekelijks. In de les behandelen we WCAG, de Web Content Accessibility Guidelines, een van de standaarden van het W3C. Je leert welke tools je kunt gebruiken bij je onderzoek en hoe je een onderzoeksrapport op moet stellen.
Het huiswerk bestaat de eerste weken uit praktische oefeningen en zal na verloop van tijd steeds uitgebreider worden tot je hele onderzoeken moet doen. Je begint met zelfstandig huiswerk doen, en naarmate we dieper WCAG ingaan zal je ook overlegmomenten hebben met je mededeelnemers aan de opleiding. Je bespreekt de knelpunten die je tegenkwam in je onderzoek.
Kennis van HTML en CSS is vereist.
Periode 2
In de tweede periode doe je circa 10 toegankelijkheidsonderzoeken (audits). WCAG leer je door veel ervaring op te doen. Elke 2 of 3 weken voer je een onderzoek uit die je naar de docent stuurt. Deze kijkt het onderzoek na en bespreekt de resultaten in een sessie met alle deelnemers.
De deelnemers krijgen dezelfde opdracht die in die periode ook door een ervaren onderzoeker wordt uitgevoerd. Kom je tijdens je onderzoek onduidelijkheden in WCAG tegen dan bespreek je die met de andere deelnemers. Gezamelijk duik je zo de WCAG-documentatie is. Als je je onderzoeksrapport af hebt stuur je die naar de docent. Je krijgt een seintje als het echte onderzoeksrapport online komt je kan die dan zelf vergelijken met jouw bevindingen. Elk onderzoek eindigt met een sessie van 1 tot 2 uur waarin de afwijkingen in de bevindingen worden behandeld.
Voor periode 2 is kennis van WCAG (de succescriteria tot en met niveau AA), HTML en CSS noodzakelijk.
Praktisch
Deze training wordt in groepen van 3 tot 6 personen aangeboden. Binnen de training moeten de deelnemers zo nu en dan samenwerken of overleggen. Vandaar de voorkeur voor een groep "bekenden van elkaar", bijvoorbeeld collega's.
De genoemde tijden en doorlooptijden hierboven zijn indicatief. Tijdsduur hangt af van de kennis van de groep deelnemers en hoe snel de kennis wordt opgepakt. Ook kan de beschikbaarheid van lopende toegankeljkheidsonderzoeken een rol spelen in de doorlooptijd.
De hierboven uitgewerkte opleiding kan ook als maatwerkoplossing aangeboden worden aan bijvoorbeeld testers (ICT-tester, software tester, software test engineer).
Kosten
Prijs op aanvraag.
Vervolg
Hoe word je Onderzoeker digitale toegankelijkheid?
Om te groeien van junior onderzoeker naar onderzoeker moet je constant bezig zijn in dit vakgebied. Dat betekent wekelijks 2 á 3 dagen in de week onderzoek doen of op andere wijze intensief met WCAG bezig zijn. Training past hier niet echt meer; met microcoaching zorg je dat je kennis op pijl blijft. Dat betekent dat je effectief aan de slag gaat met een vraagstuk waaraan je niet meer dan 20 secondes tot 10 minuten besteed. Je coach geeft je een richting waar je iets over het onderwerp kan terugvinden en is ook de persoon die je onderzoeksrapport naleest (vierogenprincipe). Overigens is het vierogenprincipe heel gebruikelijk bij veel onderzoeksinstellingen.
Wat verwacht men van een onderzoeker?
- Primair moet een onderzoeker zich ervan bewust zijn dat deze onderzoek doet om de kwaliteit en toegankelijkheid van websites en apps naar een hoger niveau te tillen. WCAG omschrijft dit als "How to make web content more accessible to people with disabilities."
- Kennis bijhouden: Het web is volop in beweging. Richtlijnen bewegen mee. De kennis van vandaag kan morgen al verouderd zijn. Een onderzoeker blijft constant op de hoogte van relevante ontwikkelingen.
- Onafhankelijkheid: Een onderzoeker doet geen audit op "eigen werk". Als er een belangrijke bijdrage geleverd is aan een systeem dan doe je niet zelf het onderzoek op dit werk.
- Zorgvuldigheid: Een onderzoeker zorgt ervoor dat elke bevinding reproduceerbaar is, goed te onderbouwen is.