Eigenaar huisstijl of vormgever
Dit is een kopie van een pagina uit het boekje Digitale toegankelijkheid in jouw organisatie: wie doet wat?
Als vormgever of eigenaar van de huisstijl ben je er verantwoordelijk voor dat ontwerpen en huisstijl voor websites, documenten en apps toegankelijk zijn voor iedereen. Dat betekent bijvoorbeeld dat ontwerpen ook rekening houden met mensen die geen muis of touchscreen kunnen gebruiken. Ook moet je zorgen dat contrast afdoende is en dat informatie ook bruikbaar is voor mensen die kleurenblind zijn.
Wat moet je doen als vormgever of eigenaar van de huisstijl?
- Neem toegankelijkheid op in de eisen die worden gesteld aan ontwerp en huisstijl en controleer hierop.
- Ontwerp niet alleen met het visuele eindresultaat in gedachten. Als je nieuwe ontwerpen maakt voor webpagina’s of intranet maak dan ook voor elke pagina een koppenstructuur. En maak een overzicht van alle kleuren en contrastverhoudingen. Dit maakt sturen op toegankelijkheid en testen makkelijker.
- Zorg dat de huisstijl geschikt is voor toegankelijke content. Concreet betekent dit dat duidelijk moet zijn welke kleurcombinaties gebruikt kunnen worden voor lopende tekst, en welke alleen voor grote tekst en grotere vette tekst. Het kan handig zijn om kleuren te gebruiken die zowel goed contrast met wit als met zwart hebben, zodat je de kleur kan combineren met witte tekst en zwarte tekst.
- Weet dat je met een hoogcontrastknop op je site het probleem van te weinig contrast niet oplost. Toegankelijkheidsproblemen door onvoldoende contrast zullen blijven ontstaan op plekken waar geen hoog contrastknop is. Bijvoorbeeld in pdf’s, presentaties en flyers. Daarnaast kost het ontwikkelen en beheren van twee kleurstellingen meer tijd en geld. En is het niet gebruiksvriendelijk om informatie standaard ontoegankelijk aan te bieden.
- De tekst in het logo van de organisatie valt buiten de contrasteisen. Bij een grondige huisstijlwijziging of een nieuw logo kan het verstandig zijn om te zorgen dat het contrast van kleuren in het logo wel goed is. De kleuren of aanverwante kleuren worden namelijk vaak voor tekst gebruikt die wel voldoende contrast moet hebben. Je voorkomt zo ad hoc aanpassingen van de huisstijl of dat het logo erg afwijkt van andere gebruikte kleuren.
- Bewaak sjablonen en de huisstijl. Veel toegankelijkheidsproblemen in documenten ontstaan omdat mensen eigen kleuren gebruiken of de sjablonen niet of niet goed gebruiken.
- Zorg dat informatie bruikbaar is voor mensen die kleurenblind zijn of niet kunnen zien. Een voorbeeld: zorg ervoor dat je niet een grafiek of infographic ontwerpt die alleen begrijpelijk is als je kleuren kunt onderscheiden. Zo moet je het verschil tussen een rode lijn en een groene lijn kunnen zien. Dat kun je oplossen door een rode doorgetrokken lijn en een groene stippellijn te gebruiken.
- Ontwerp niet alleen voor mensen die een muis of touchscreen gebruiken om te navigeren. Denk bijvoorbeeld aan de zichtbaarheid van focus voor mensen die toetsenbord of hulpapparatuur gebruiken.
Nuttige links
- Stappenplan toegankelijkheid (Digitoegankelijk) [doorverwijzing] (red. nieuwe linknaam: Handleiding: naar een digitaal toegankelijke organisatie)
- Vormgeving (digitoegankelijk) [doorverwijzing]
- Afbeeldingen (digitoegankelijk) [doorverwijzing]
- Verklaring (Digitoegankelijk) [doorverwijzing] (red. nieuw linkvoorstel: Toegankelijkheidsverklaring)
- Resources for Designers (W3C)